lördag 29 maj 2010

Nagelbit och rysningar - Främlingen i huset


Härom veckan låg jag och läste nästan en hel natt. När jag släckte lampan var jag så uppskrämd att jag knappt kunde sova. Främlingen i huset börjar lite småputtrigt men slutar i nagelbitar spänning. Tänk Rebecca av Daphne du Maurier ungefär.

Främlingen i huset utspelar sig strax efter andra världskriget och handlar om en läkare från en enkel bakgrund som blir bekant med och husläkare åt en familj från överklassen som lever i ett gammalt förfallet gods, Hundred Halls, på den engelska landsbygden.

Boken har flera olika teman men skräcktemat genomsyrar allt som händer även om det inte är förens på slutet som det blir riktigt spännande. Sarah Waters som skrivit boken bygger långsamt upp sin skräckstämning och i början tecknar hon mest ett porträtt av klassamhällets kollaps i England efter kriget. Överklassen håller på att förlora sitt inflytande och sina pengar och en ny tid är på väg. För familjen på Hundred Halls blir tiderna allt svårare. Godsets förfall står som symbol för den nedåtgående spiral som familjen befinner sig i. Författaren för även in en diskussion kring psykisk sjukdom i boken och vi får hela tiden fundera på om de underliga händelserna på Hundred Halls kan förklaras genom att familjemedlemmar håller på att bli galna eller om det är något övernaturligt som sker på godset. Stämningen i boken är hela tiden suggestiv och blir allt mer olycksbådande.

Främlingen i huset är en både spännande, intressant och välskriven bok. Jag gillar den väldigt mycket speciellt den sista väldigt spännande delen av boken. Boken lämnar mig inte i första taget och jag går fortfarande runt och funderar på vad det egentligen var som hände där på Hundred Halls...

Läs Främlingen i huset för att det är en spännande skräckroman men också för att författaren berör många intressanta teman såsom klassamhället och psykisk sjukdom i boken.

Inga kommentarer: